Gepost op

Galerie Mia Joosten Te Gast Bij Galerie BMB – Amsterdam

Galerie BMB

Galerie Mia Joosten is voor de derde keer te gast bij Galerie BMB.
ARMANDO, JAN CREMER, BREGJE HORSTEN, JAN MUL, PETAR TUSKAN en JAAP WAGEMAKER. 
21 juli – 18 augustus 2018 

 
Armando     

Opening tentoonstelling: zaterdag 21 juli van 17.00-19.00 

 
Jaap Wagemaker   

Locatie: Galerie BMB Kerkstraat 129 A, 1017 GE te Amsterdam


Bregje Horsten
Openingstijden: donderdag t/m zaterdag 12.30-17.30 uur en op afspraak


Jan Mul


Petar Tuskan

 

Galerie Mia Joosten is voor de derde keer te gast bij Galerie BMB
Kerkstraat 129 A, 1017 GE te Amsterdam
Openingstijden: 
donderdag t/m zaterdag 12.30-17.30 uur en op afspraak
21 juli – 18 augustus 2018 

 

 

Gepost op

Grenzeloos veelzijdige kunstenaar Armando (88) overleden

Armando - Kunstadvies Hanneke Janssen

Grenzeloos veelzijdige kunstenaar Armando (88) overleden (Potsdam, 1 juli 2018).
Armando werd als Herman Dirk van Dodeweerd geboren op 18 september 1929 in Amsterdam.

Hij woonde formeel in Amstelveen. Hij behoorde tot een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars. Nationaal en internationaal werd hij gewaardeerd als beeldend kunstenaar, schrijver, documentairemaker en violist.

Hij groeide op in Amersfoort, vlakbij een concentratiekamp van de Duitse bezetters. Hij zag hoe gevangenen naar het kamp werden gevoerd en deed daarvan verslag in het boek De straat en het struikgewas, waarvoor hij in 1988 de Multatuli-prijs kreeg. Zijn oorlogservaringen vormden ook de basis van zijn andere werk. Kort na de oorlog trad Armando ’s nachts als violist op voor Amerikaanse militairen, overdag studeerde hij. In het begin stond hij onder invloed van de experimentelen.
Zijn eerste eenmanstentoonstelling had hij in 1954. In deze tijd debuteerde hij ook als dichter. Later werd hij kunstredacteur bij de Haagse Post en zat hij in de redactie van het tijdschrift De Nieuwe Stijl. In de jaren 70 en 80 schreef hij voor televisie en was hij te zien in de tragikomische serie Herenleed van de VPRO, met Cherry Duyns en Johnny van Doorn.

Prijzen

Hij kreeg in 1977 de Herman Gorter-prijs en in 1985 de eerste Jacobus van Looy-prijs. In 1987 kreeg hij de Gouden Ganzenveer voor zijn bijdrage aan het Nederlands cultureel bezit en de verspreiding daarvan in Europa.

Als beeldend kunstenaar werd hij in de jaren 60 lid van de kunstgroepering Nul. Eind 1998 kreeg de kunstenaar een eigen, permanente tentoonstellingsplek in Het Armando Museum in Amersfoort, in de vroegere Elleboogkerk. Een groot deel van dit werk werd in 2007 vernietigd toen het museum afbrandde. Een deel van de collectie werd gered en ging naar het Museum Oud Amelisweerd in Bunnik.

De mooie herinneringen blijven, rust zacht Armando.
Hanneke Janssen

 

Gepost op

Museum Flehite Amersfoort / Armando tot Mondriaan tot Wolter

Museum Flehite Amersfoort

19 mei t/m 23 septemberArmando tot Mondriaan tot Wolter

Vanwege een grondige renovatie van het eigen pand, organiseert Museum Flehite deze zomer een tentoonstelling in het Rietveldpaviljoen aan de Zonnehof in Amersfoort. In deze nieuwe context toont het museum werk uit de eigen collectie plus enkele schilderijen van Mondriaan en Armando; twee kunstenaars die een bijzondere band hebben met Amersfoort.

Wat hebben Armando, Mondriaan en Wolter gemeen? De drie kunstschilders brachten alle drie hun jeugd door in Amersfoort. Ook werden zij alle drie geïnspireerd door de natuur. 

Hendrik Jan Wolter (1873 – 1952) volgde aanvankelijk een militaire opleiding, maar stapte later over naar een artistieke carrière. Rond 1900 liet hij van zich spreken met imposante impressies van de Amersfoortse binnenstad. Een aantal van deze stadstaferelen zijn in bezit van Museum Flehite en vanaf 19 mei te zien in het Rietveldpaviljoen. Op zijn latere reizen naar o.a. Frankrijk en Italië, maakte Wolter veel landschappen waarin water en de reflectie van licht op het water, terugkerende elementen zijn. Ook hiervan wordt een selectie getoond.
Piet Mondriaan werd in 1872 in Amersfoort geboren en woonde tot zijn achtste jaar aan de Kortegracht. Van Mondriaan worden in het Rietveldpaviljoen enkele werken getoond uit het begin van zijn artistieke loopbaan, toen hij nog figuratief werkte. Mondriaan en Rietveld waren beide lid van kunststroming De Stijl. Tijdens hun leven hebben zij elkaar nooit ontmoet, maar in deze tentoonstelling zijn zij bij elkaar gebracht. 
Multitalent Armando (Amsterdam, 1929) bracht niet alleen zijn jeugd door in Amersfoort, maar was ook jarenlang verbonden aan de stad door het Armandomuseum. Zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog rond Kamp Amersfoort waren een lange periode een belangrijk thema in zijn werk.
Van Armando is in het Rietveldpaviljoen o.a. een intens blauw landschap te zien (Blaue Landschaft 4-2-05). 
Naast het werk van Armando, Mondriaan en Wolter, toont de tentoonstelling werken uit de collectie van Museum Flehite van o.a. Engelbert L’Hoëst, Jakob Nieweg en Albert Fiks. Ook zij hebben in Amersfoort gewoond.

Over het Rietveldpaviljoen
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Het is een gerespecteerd voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort, die in deze periode een grote moderniseringsslag maakte onder leiding van de ‘rode’ burgemeester Hermen Molendijk. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Het komende halfjaar is Museum Flehite er te gast met twee tentoonstellingen.

Armando tot Mondriaan tot Wolter in het Rietveldpaviljoen toont een deel van de collectie van Museum Flehite in een totaal andere ambiance. Het werpt een verrassend nieuwe licht op de werken en biedt een hernieuwde kennismaking met de topstukken van het museum.

Museum Flehite / Amersfoort

De expositie is te zien t/m 23 september 2018

 Adres: Rietveldpaviljoen | Zonnehof 8 | 3811 ND  Amersfoort 

 

 

Gepost op

Armando ‘Between Abstraction & Reality’ – China

Armando – Between Abstraction & Reality - Kunstadvies Hanneke Janssen

Armando – Between Abstraction & Reality 

Op donderdag 10 mei jl. is de tentoonstelling Armando – Between Abstraction & Reality in het Zuid-Chinese Guangdong Museum onder grote belangstelling geopend. De tentoonstelling is de eerste solotentoonstelling van Armando in China. Zij is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met MOA | Museum Oud Amelisweerd. De opening werd bijgewoond door consul-generaal Marjo Crompvoets en vertegenwoordigers van de consulaten van onder meer Spanje en Duitsland. De tentoonstelling omvat ruim 45 werken uit de collecties van MOA, de Armando Stichting, de Gemeente Amersfoort, Armando zelf en een aantal particuliere bruiklenen. De tentoonstelling is te zien t/m 28 augustus 2018.

Armando – Between Abstraction & Reality is het resultaat van een museale uitwisseling tussen MOA en het Guangdong Museum in Guangzhou. Eerder dit jaar was de tentoonstelling Made in China met 18e -eeuwse exportkunst en schilderkunst uit het Guangdong Museum in MOA te zien samen met landschappen van Armando. In de tentoonstelling Armando – Between Abstraction & Reality zijn eveneens enkele 18e -eeuwse landschapsschilderijen uit de Qing-dynastie te zien. De tentoonstelling omvat werken uit alle disciplines en periodes uit het werk van Armando. De tentoonstelling wordt ingeleid door een uitgebreide biografie en is ingedeeld in zes thema’s die ieder een aspect van Armando’s werk belichten. In juni zal een tweetalige (Engels-Chinees) catalogus verschijnen ter gelegenheid en begeleiding van de tentoonstelling.

Het Guangdong Museum is een van de grootste en meest prestigieuze musea van Zuid-China. Het museum heeft een bezoekersaantal van 1.8 miljoen mensen per jaar. In het openingsweekend van Armando – Between Abstraction & Reality bezochten al meer dan 6.000 mensen de tentoonstelling. Opvallend is de grote belangstelling van bezoekers van twintig tot dertig jaar.

Gepost op

Onthulling beeld Eja Siepman van den Berg (CODA museum)

Eja Siepman van den Berg - Kunstadvies Hanneke Janssen

CODA museum

Eja Siepman van den Berg won in 2017 als 10e kunstenaar de Wilhelminaring. Op vele plekken in de openbare ruimte is haar werk te bewonderen. Volgens de jury straalt haar werk ‘een verfijnd en verstillend evenwicht uit’. Wim Pijbes noemde haar beelden ‘tijdloze bakens in de ruimte om ons heen, troostend bijna’. De ring voor Eja Siepman van den Berg is ontworpen door sierraadkunstenaar Katja Prins en is in september 2017 aan Eja uitgereikt.

Vanaf 3 juni 2018 opent de bijhorende tentoonstelling in het CODA museum. Om 13.30u onthult Juryvoorzitter Wim Pijbes een nieuw beeld in het Sprengenpark. Dichter Hester Knibbe draagt dan ook het speciaal op dit kunstwerk geschreven gedicht persoonlijk voor. Aansluitend is de opening van de tentoonstelling met werk van Eja Siepman van den Berg in CODA Museum Apeldoorn.

Vanaf 14.30 uur start de opening van de tentoonstelling in het CODA Auditorium (ingang CODA Museum).

Gepost op

Omgang – Frank Eerhart / Jan Radersma

Kunstadvies Hanneke Janssen Eindhoven

O M G A N G

Kunstadvies Hanneke Janssen Eindhoven  Kunstadvies Hanneke Janssen
Frank Eerhart   beelden, gedichten
Jan Radersma  schilderijen 

Elke zomer worden In De Oude Victor, een prachtig 17e eeuws kerkje in Batenburg,
een oud stadje in het Land van Maas en Waal, exposities gehouden.
Van 20 mei tot en met 10 juni exposeren Frank Eerhart en Jan Radersma in dit kerkje.

De expositie OMGANG wordt geopend op zondag 20 mei, 1e Pinksterdag.
Tussen 13.00 uur en 17.00 uur is iedereen van harte welkom.
Ook op 2e Pinksterdag 21 mei is de expositie te bekijken.
Verder op de zondagen 27 mei, 3 juni en 10 juni, telkens van 13.00 tot 17.00 uur.
Bij de tentoonstelling verschijnt een brochure.  
 

De Oude Sint Victorkerk
Kruisstraat 7  6634 AG Batenburg. 

Gepost op

Projectruimte – Art verschuiving

Art verschuiving KUNSTADVIES Hanneke Janssen, verkoop & bemiddeling

Projectruimte Hoofdstraat 17, Beetsterzwaag. 

Lange jaren verzamelden en koesterden Noor en René van den Bichelaer en Trienke Hielkema en Boudewijn Canrinus kunst. Paradoxaal genoeg komt het onvermijdelijke moment dat zij afscheid willen nemen van hun collecties en een deel ervan willen verschuiven naar nieuwe verzamelaars. De kunstwerken waarmee ze zich jarenlang omringden, verdienen een nieuw warm thuis. Ook in de toekomst.

 

Art verschuiving

Art verschuiving biedt u een unieke mogelijkheid om makkelijk en goedkoop de nieuwe eigenaar te worden van een boeiend en aantrekkelijk kunstwerk. De twee verschillende collecties tonen met veel smaak verzamelde moderne kunst.

 

 

15 april tot en met 13 mei 2018
Projectruimte Hoofdstraat 17
Hoofdstraat 17, 9244 CL Beetsterzwaag
Tel: +31 (0)512 72 90 80

 


De projectruimte is open vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 18.00 uur en op afspraak.

Impressie van de werken – klik hier

De expositie kwam mede tot stand door Galerie Schoots + Van Duyse, Antwerpen

 

Gepost op

TEFAF Maastricht 2018

Tefaf maastricht - Kunstadvies Hanneke Janssen Eindhoven 2018

Maastricht

TEFAF biedt internationale dealers het platform om museumkwaliteitswerken van alle tijdperken en genres te presenteren. Dit biedt een platform aan een brede basis van verzamelaars en connaisseurs.

TEFAF Maastricht zal meer dan 280 van ’s werelds beste kunst-, antiek- en designdealers presenteren. Zij brengen hun allerbeste stukken zullen naar de 2018-editie van de beurs. De beurs biedt een ongeëvenaarde aantrekkingskracht voor particuliere verzamelaars, museumconservatoren, kunstmarktprofessionals en kunstliefhebbers uit veel verschillende landen. 

10 – 18 maart 2018

TEFAF Maastricht is ’s werelds toonaangevende kunst- en antiekbeurs en haar internationale reputatie komt tot uiting in het aanbod en de kwaliteit van de zeldzame kunstwerken die te koop zijn op de beurs. De beurs wordt gehouden in het MECC (Maastricht Exhibition & Conference Centre) van 10 – 18 maart 2018. 

 

Gepost op

Jan Henderikse in Stedelijk Museum Schiedam

Jan Henderikse - Stedelijk Museum - Kunstadvies Hanneke Janssen

Het Stedelijk Museum Schiedam brengt vanaf 3 maart een groots overzicht van het werk van Jan Henderikse (Delft, 1937). De tentoonstelling is een hommage aan 60 jaar kunstenaarschap.

Henderikse maakt radicale kunst, van afval en alledaagse producten als kratten bier, centen en kurken. Ook verheft hij de eenvoudige dingen van het leven tot kunst. Soms oogt het leeg, dan weer overdadig: Alles en Niets. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat het werk van Jan Henderikse op zo’n grote schaal is te zien. De tentoonstelling vormt meteen ook de start van een vernieuwde aandacht voor het werk van Henderikse. Met de komst van een nieuwe monografie en enkele grote soloshows volgt er de komende maanden veel verrassend nieuws.

De tentoonstelling Jan Henderikse – Alles en Niets loopt van 3 maart t/m 10 juni 2018 en bevat een nieuwe installatie die hij speciaal voor deze tentoonstelling maakte.

 

Stedelijk Museum


Alles en niets – 
Jan Henderikse

Stedelijk Museum Schiedam
Hoogstraat 112, 3100 HL Schiedam (NL)
www.stedelijkmuseumschiedam.nl

Gepost op

Top 50 belangrijkste hedendaagse kunstenaars van Nederland

Top 50 kunstenaars - Kunstadvies Hanneke Janssen, Eindhoven Marlene_Dumas

Afgelopen week werd de top 50 belangrijkste, levende, kunstenaars van Nederland gepresenteerd. Dit door kunstkenners Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Bovenaan de lijst staat Marlene Dumas, gevolgd door Steve McQueen en Rineke Dijkstra. Doel van de lijst, is inzichtelijk maken wat Nederlandse kunstenaars in internationaal perspectief voorstellen. Zo schrijft Het Parool.

Het drietal Klerkx, Van Gelderen en Den Hartog Jager hebben zich bij het maken van de lijst gebaseerd op de ‘artist ranking tool’ (Artfacts.net). Deze tool meet de invloed en het succes van exposities, van de kunstenaars. Het gaat hier niet om een economisch succes maar om de professionele aandacht voor de kunstenaar. Andere criteria voor de samenstellers waren culturele manifestaties zoals de Documenta en de Biënnale van Venetië; maar ook solotentoonstellingen in het buitenland, internationale onderscheidingen en tevens veilingprijzen.

 

Verder lezen Top 50 belangrijkste hedendaagse kunstenaars van Nederland