IN DE SCHIJNWERPER BRAM BOGART

 

De werken van Bram Bogart hebben een monumentaal karakter. Kunsthistorici rekenen Bogart tot een van de belangrijke representanten van de zogenaamde materieschilderkunst. Vooral op grond van zijn revolutionaire materiaalbehandeling en innovatieve techniek.

Bram Bogart - KUNSTADVIES - /8Next Zonder titel, 2002, gemengde techniek op paneel, Hanneke Janssen

Rome - België

Na een periode in Rome vestigde hij zich in 1960 definitief in België, waar hij zich in 1969 tot staatsburger liet naturaliseren. Bram van den Boogaart startte zijn artistieke carrière in 1939, na een aanvankelijke ambachtelijke opleiding tot huisschilder. Hij werd geïnspireerd door het Vlaams expressionisme van Constant Permeke en in zijn eerste periode vertonen zijn landschappen, stillevens en portretten al een voorliefde voor het grote vlak en de pasteuze verfbehandeling. Begin jaren vijftig, wanneer Bogart zich gevestigd heeft in het inmiddels beroemd geworden kunstenaarshuis aan de Parijse Rue Santeuil, gaat hij over tot de abstracte schilderkunst en schildert hij met een onstuimig expressionistisch gebaar waarin de verfmaterie een steeds belangrijker onderdeel gaat vormen.

Informele Kunst

In deze periode wordt Bram Bogart, zoals hij zich is gaan noemen, gerekend tot een exponent van de Informele Kunst. In de jaren zestig krijgen zijn composities een meer geometrisch karakter en de grote monochrome vlakken die opgebouwd worden uit horizontale en verticale verfbanen, worden met een steeds dikker wordende verfmaterie neergezet. De werken komen voortaan liggend op de grond tot stand

Bram Bogart . Witterood 1997 . Kunstadvies Hanneke Janssen     Bram Bogart - Geel / Wit - Kunstadvies Hanneke Janssen Eindhoven

Vanaf nu kiest Bogart veelal voor één, twee of drie primaire en heldere kleurvlakken en de composities zijn helder en eenduidig, waarbij het geometrische teken regelmatig het exclusieve onderwerp vormt. Daarnaast bepaalt de beweging waarmee de enorme verfmassa op de onderlegger is aangebracht, net zozeer het aanzicht van het werk als kleur en compositie. Vanaf de jaren tachtig worden de geometrische en monochrome werken afgewisseld met schilderijen die opgebouwd zijn uit enorme ‘verfdots’ , die in een min of meer regelmatig patroon het schilderij gaan bepalen. Omdat de verfmaterie een zo prominent onderdeel vormt van het kunstwerk, wordt Bogarts werk ook wel tot de materieschilderkunst gerekend. Deze kunststroming vindt zijn oorsprong in de eerste periode na de Tweede Wereldoorlog en kent namen als Antoni Tàpies, Jean Dubuffet en Jean Fautrier. In tegenstelling tot deze kunstenaars, blijft Bogart echter trouw aan louter de verfmaterie.

Bram Bogart - Croix - aquagravure 40/50 - Kunstadvies Hanneke Janssen

 

Bekijk hier de kunstwerken van Bram Bogart op onze site >

 

 Voor informatie:

  M: +31(0)6 43 21 19 90

  E : info@kunstadvies-hannekejanssen.nl