Henderikse, Jan

Henderikse is een man die werkt met wat de straat hem biedt, en een zekere mate van ‘couleur locale’ is zijn werk dan ook niet vreemd. Al in 1998 toonde hij ‘zijn’ Brooklyn in een gelijknamige tentoonstelling, in het Duitse Potsdam. De Muur tussen Oost en West was nog geen tien jaar neer, of de voormalig Oost-Duitse stad kreeg al een permanente openlucht-installatie van felgekleurde neon-nummerplaatframes, in koffers meegereisd vanuit de Verenigde Staten.

Henderikses lichtinstallaties verbluffen en ontroeren in hun directheid, en maken duidelijk dat de wereld, in al haar veelvoud en kleurigheid, zich lastig laat vangen binnen de vier zijden van een spieraam. Ook in zijn nieuwste lichtwerken betoont Henderikse zich een ware duivelskunstenaar: Amerikaanse nummerborden en neonframes ontstijgen hun oorspronkelijke context en zijn toch vooral ‘100% Henderikse’. ‘Alles is Licht’, titelde filmmaker Sherman De Jesus zijn documentaire over Henderikses leven en werk, en treffender kan men zijn oeuvre haast niet definiëren. Henderikse heeft een scherp oog voor de glans van het alledaagse.