Gepost op

Pan Amsterdam / beurs voor kunst, antiek en design . 18 – 25 november

Pan Amsterdam
         
         Over smaak valt niet te twisten, over smaak voor kunst al helemaal niet.
         Gelukkig is de PAN Amsterdam er dit jaar voor de 32ste editie. Durft u het aan?
 

PAN Amsterdam is de beurs waar u moet zijn voor kunst, antiek en design. Al meer dan drie decennia komen vooraanstaande handelaren uit Nederland, België en Duitsland samen om tien dagen het beste van hun collecties te tonen. Liefst 5000 jaar zit er tussen het oudste en het nieuwste kunststuk uitgestald op de beurs. De price range is bijna net zo groot: vanaf €500, bent u natuurlijk al helemaal het mannetje. Maar voor de echte high rollers: er zijn ook schatten van een miljoen te koop. Moet u wel een huis hebben dat minimaal het veelvoud waard is, maar dat komt vast wel goed.

PAN Amsterdam biedt collecties ruim 110 galeristen, antiquairs en kunsthandelaren met een assortiment van schilderijen, antiek, moderne en hedendaagse kunst tot sieraden, fotografie, designmeubelen en objecten uit oude en verre culturen.

Dat inspireerde fotograaf Erwin Olaf. Hij kreeg de opdracht om de veelzijdigheid van de beurs voor kunst, antiek en design in beeld te brengen en de verbinding met de stad Amsterdam te laten zien, schoot Olaf een serie portretten van Amsterdammers met steeds verschillende kunstwerken. In acht portretten toont hij sprekende contrasten in locatie of de combinatie tussen geportretteerden en kunstwerken.

De PAN Amsterdam wordt van 18 tot 25 november gehouden in de RAI.

Gepost op

GLOW / Internationaal Lichtkunst Festival Eindhoven . 10 – 17 november

Glow Eindhoven

GLOW is een gratis te bezoeken lichtkunstfestival in Eindhoven dat ieder jaar in november plaatsvindt. Dit jaar voor de 13e keer. 10 – 17 november 2018

Het lichtkunstfestival wordt georganiseerd door Stichting GLOW Eindhoven, dat bestaat uit een klein kernteam en een Raad van Toezicht. GLOW is ook te omschrijven als een grote expositie in de openbare ruimte van Eindhoven met zo’n 35 lichtkunstenaars uit binnen- en buitenland. De lichtkunstprojecten zijn met elkaar verbonden middels een looproute.

Het onderscheidend vermogen van GLOW ligt in de ambitie dat er elk jaar lichtkunst wordt gecreëerd, waarbij de focus ligt op vernieuwing en talentontwikkeling. Naast de grote internationale lichtkunstenaars maakt GLOW ruimte voor innovatieve en unieke projecten van eigen bodem.

SHADOWS & LIGHT

Het thema voor 2018 is Shadows & Light: “Every picture has its shadows. And it has some source of light. Blindness, blindness and sight”. (Joni Mitchell)

Geen licht zonder schaduw, geen afbeelding zonder inhoud. Met dit thema gaat GLOW 2018 op zoek naar de dualiteit. In de praktijk gaat het niet alleen om de ultieme tegenstelling van zwart en wit, maar ook om veel en weinig, binnen en buiten, sober en uitbundig… licht en schaduw. In de tegenstelling wordt het verhaal geboren, zonder contrast geen beleving. Zonder ‘Shadows’ en ‘Light’ bevinden we ons in een grijs landschap waarin het leven verdampt.

De mission statement van GLOW voor de komende jaren is kort en krachtig:

“Eindhoven maakt het verschil in Lichtkunst”

 

Gepost op

Museum Voorlinden / Armando . 3 november 2018 – 10 maart 2019

Museum Voorlinden - Armando

VANAF MORGEN: ARMANDO

VANAF MORGEN: ARMANDOVanaf zaterdag 3 november tot en met 10 maart 2019 toont museum Voorlinden een groots eerbetoon aan de Nederlandse kunstenaar en iconisch multitalent Armando (1929-2018). De tentoonstelling omvat een selectie werken van de jaren vijftig tot aan Armando’s meest recente schilderijen uit 2018. Armando was één van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van Europa. Decennia lang werkte hij aan zijn zeer persoonlijke en veelzijdige beeldende en literaire oeuvre. Het ongemakkelijk samengaan van schoonheid en kwaad, melancholie en (on)macht zijn terugkerende thema’s in Armando’s oeuvre. Kijk voor meer informatie op: http://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/armando/

Geplaatst door Museum Voorlinden op Vrijdag 2 november 2018


Voorlinden had een overzichtstentoonstelling van Armando gepland in het voorjaar van 2019. Deze show zou in het teken staan van zijn negentigste verjaardag. Op 1 juli jl. overleed Armando (1929-2018) te Potsdam (Duitsland). Het geplande retrospectief zal nu al te zien zijn van zaterdag 3 november 2018 tot zondag 10 maart 2019.

Directeur Suzanne Swarts: “We waren voornemens in 2019 met Armando zijn 90ste verjaardag te vieren. Het overlijden van Armando heeft ons allen geraakt. Wij willen niet langer wachten met deze tentoonstelling die een groot eerbetoon aan de kunstenaar zal zijn. Dit is het moment om het indrukwekkende oeuvre van dit iconische multitalent te delen met het publiek.”

Armando

Armando is één van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van Europa. Decennia lang werkte Armando aan zijn zeer persoonlijke en veelzijdige beeldende en literaire oeuvre. Zijn handschrift is expressief, zijn schilderijen pasteus en zijn sculpturen met veel kracht opgebouwd. De kunstenaar is naast beeldend kunstenaar en schrijver bekend geworden als dichter, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker.

Het ongemakkelijk samengaan van schoonheid en kwaad, melancholie en (on)macht zijn terugkerende thema’s in Armando’s oeuvre. Voorlinden toont in samenwerking met de Armando Stichting een groots overzicht met werk vanaf de Nul-periode uit de jaren zestig tot en met zijn laatste werken. Voorlinden zet hiermee de traditie voort om tentoonstellingen te maken van kunstenaars waarmee het museum een nauwe band heeft. Er zijn meer dan 40 werken van Armando in de collectie Voorlinden.

Van 3 november 2018 tot en met 10 maart 2019 brengt Voorlinden een tentoonstelling van Armando waarin werken samenkomen vanaf de vroege Nul-periode tot zijn laatste werken.

Museum Voorlinden
Buurtweg 90
2244 AG Wassenaar

Gepost op

Dutch Design Week 20 – 28 oktober 2018

Dutch Design Week - Kunstadvies Hanneke Janssen

Dutch Design Week

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week (DDW) plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 335.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n honderd locaties door de hele stad, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten.

Dutch Design Week Eindhoven: dit moet je zien!

 

Gepost op

Art The Hague / de eigenzinnige beurs voor hedendaagse kunst

Art The Hague

HEDENDAAGSE KUNST

Art The Hague, de eigenzinnige beurs voor hedendaagse kunst, verrast in 2018 kunstliefhebbers en verzamelaars met een variëteit aan werk van zowel internationaal kunstenaars als jonge kunstenaars die nog niet zo lang geleden de academie hebben verlaten. Met een sterke selectie van 46 galeries voor hedendaagse kunst is de reguliere ‘line up’ van Art The Hague de moeite waard. Behalve gerenommeerde galeries als Livingstone Gallery en Maurits van de Laar, nemen ook jonge galeries zoals Assembled by Root en Twelve Twelve Gallery deel aan de beurs. Torch uit Amsterdam toont een solo-presentatie van het werk van icoon Philip Akkerman (zie afbeelding). Het randprogramma van Art The Hague omvat onder meer de verkooptentoonstelling ATH Drawings ‘werk op papier’, Young Collectors Day, talkshows over hedendaagse kunst en speciale tours.

PROGRAMMA 2018

WOENSDAG 26 SEPTEMBER (FEESTELIJKE OPENING)

  • 15.00 uur Symposium Boekmanstichting en Kunstenpunt
  • 16.00 uur Preview & Persmeeting
  • 18.00 uur Beurs Open
  • 18.30 uur Officiële opening Ger van Dam (Malcollection)
  • 22.00 uur Sluiting beurs



DONDERDAG 27 SEPTEMBER

  • 14.00 uur Beurs open
  • 14.30 uur Meeting ChangePropellers
  • 15.00 uur Liberty Specialty Markets (Cyber and Art)
  • 15.30 – 19.00 uur Bijeenkomst VNO NCW West Impact creativiteit op ondernemen
  • 17.00 en 19.00 uur Tours
  • 18.00 – 19.00 uur Lezing René van Geer (Founder Secrid)
  • 21.00 uur Sluiting beurs



VRIJDAG 28 SEPTEMBER

  • 13.00 Lunchbijeenkomst Online Marketing (Online Gallerij)
  • 14.00 uur Beurs open
  • 14.00 Five Shades of Black Lezing Sinarts Gallery
  • 17.00 en 19.00 uur Tours
  • 17.00 Wall Talks Lezing MURALS Inc.
  • 17.00 uur Sessie ATH Drawings
  • 18.00 – Lezing Philip Akkerman
  • 21.00 uur Sluiting beurs


ZATERDAG 29 SEPTEMBER

  • 11.00 uur Beurs open
  • 12.30 Kunst in de Mode Lezing Peter van Beveren
  • 14.00 Tours door online magazine Jegens & Tevens
  • 16.00 Signeersessie en Tour
  • 18.00 – 20.00 DJ & Music
  • 20.00 Sluiting Beurs


ZONDAG 30 SEPTEMBER

  • 11.00 uur Beurs open
  • 13.00 – 17.00 Tours
  • 18.00 Sluiting Beurs
Gepost op

Galerie Mia Joosten Te Gast Bij Galerie BMB – Amsterdam

Galerie BMB

Galerie Mia Joosten is voor de derde keer te gast bij Galerie BMB.
ARMANDO, JAN CREMER, BREGJE HORSTEN, JAN MUL, PETAR TUSKAN en JAAP WAGEMAKER. 
21 juli – 18 augustus 2018 

 
Armando     

Opening tentoonstelling: zaterdag 21 juli van 17.00-19.00 

 
Jaap Wagemaker   

Locatie: Galerie BMB Kerkstraat 129 A, 1017 GE te Amsterdam


Bregje Horsten
Openingstijden: donderdag t/m zaterdag 12.30-17.30 uur en op afspraak


Jan Mul


Petar Tuskan

 

Galerie Mia Joosten is voor de derde keer te gast bij Galerie BMB
Kerkstraat 129 A, 1017 GE te Amsterdam
Openingstijden: 
donderdag t/m zaterdag 12.30-17.30 uur en op afspraak
21 juli – 18 augustus 2018 

 

 

Gepost op

Grenzeloos veelzijdige kunstenaar Armando (88) overleden

Armando - Kunstadvies Hanneke Janssen

Grenzeloos veelzijdige kunstenaar Armando (88) overleden (Potsdam, 1 juli 2018).
Armando werd als Herman Dirk van Dodeweerd geboren op 18 september 1929 in Amsterdam.

Hij woonde formeel in Amstelveen. Hij behoorde tot een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars. Nationaal en internationaal werd hij gewaardeerd als beeldend kunstenaar, schrijver, documentairemaker en violist.

Hij groeide op in Amersfoort, vlakbij een concentratiekamp van de Duitse bezetters. Hij zag hoe gevangenen naar het kamp werden gevoerd en deed daarvan verslag in het boek De straat en het struikgewas, waarvoor hij in 1988 de Multatuli-prijs kreeg. Zijn oorlogservaringen vormden ook de basis van zijn andere werk. Kort na de oorlog trad Armando ’s nachts als violist op voor Amerikaanse militairen, overdag studeerde hij. In het begin stond hij onder invloed van de experimentelen.
Zijn eerste eenmanstentoonstelling had hij in 1954. In deze tijd debuteerde hij ook als dichter. Later werd hij kunstredacteur bij de Haagse Post en zat hij in de redactie van het tijdschrift De Nieuwe Stijl. In de jaren 70 en 80 schreef hij voor televisie en was hij te zien in de tragikomische serie Herenleed van de VPRO, met Cherry Duyns en Johnny van Doorn.

Prijzen

Hij kreeg in 1977 de Herman Gorter-prijs en in 1985 de eerste Jacobus van Looy-prijs. In 1987 kreeg hij de Gouden Ganzenveer voor zijn bijdrage aan het Nederlands cultureel bezit en de verspreiding daarvan in Europa.

Als beeldend kunstenaar werd hij in de jaren 60 lid van de kunstgroepering Nul. Eind 1998 kreeg de kunstenaar een eigen, permanente tentoonstellingsplek in Het Armando Museum in Amersfoort, in de vroegere Elleboogkerk. Een groot deel van dit werk werd in 2007 vernietigd toen het museum afbrandde. Een deel van de collectie werd gered en ging naar het Museum Oud Amelisweerd in Bunnik.

De mooie herinneringen blijven, rust zacht Armando.
Hanneke Janssen

 

Gepost op

Museum Flehite Amersfoort / Armando tot Mondriaan tot Wolter

Museum Flehite Amersfoort

19 mei t/m 23 septemberArmando tot Mondriaan tot Wolter

Vanwege een grondige renovatie van het eigen pand, organiseert Museum Flehite deze zomer een tentoonstelling in het Rietveldpaviljoen aan de Zonnehof in Amersfoort. In deze nieuwe context toont het museum werk uit de eigen collectie plus enkele schilderijen van Mondriaan en Armando; twee kunstenaars die een bijzondere band hebben met Amersfoort.

Wat hebben Armando, Mondriaan en Wolter gemeen? De drie kunstschilders brachten alle drie hun jeugd door in Amersfoort. Ook werden zij alle drie geïnspireerd door de natuur. 

Hendrik Jan Wolter (1873 – 1952) volgde aanvankelijk een militaire opleiding, maar stapte later over naar een artistieke carrière. Rond 1900 liet hij van zich spreken met imposante impressies van de Amersfoortse binnenstad. Een aantal van deze stadstaferelen zijn in bezit van Museum Flehite en vanaf 19 mei te zien in het Rietveldpaviljoen. Op zijn latere reizen naar o.a. Frankrijk en Italië, maakte Wolter veel landschappen waarin water en de reflectie van licht op het water, terugkerende elementen zijn. Ook hiervan wordt een selectie getoond.
Piet Mondriaan werd in 1872 in Amersfoort geboren en woonde tot zijn achtste jaar aan de Kortegracht. Van Mondriaan worden in het Rietveldpaviljoen enkele werken getoond uit het begin van zijn artistieke loopbaan, toen hij nog figuratief werkte. Mondriaan en Rietveld waren beide lid van kunststroming De Stijl. Tijdens hun leven hebben zij elkaar nooit ontmoet, maar in deze tentoonstelling zijn zij bij elkaar gebracht. 
Multitalent Armando (Amsterdam, 1929) bracht niet alleen zijn jeugd door in Amersfoort, maar was ook jarenlang verbonden aan de stad door het Armandomuseum. Zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog rond Kamp Amersfoort waren een lange periode een belangrijk thema in zijn werk.
Van Armando is in het Rietveldpaviljoen o.a. een intens blauw landschap te zien (Blaue Landschaft 4-2-05). 
Naast het werk van Armando, Mondriaan en Wolter, toont de tentoonstelling werken uit de collectie van Museum Flehite van o.a. Engelbert L’Hoëst, Jakob Nieweg en Albert Fiks. Ook zij hebben in Amersfoort gewoond.

Over het Rietveldpaviljoen
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Het is een gerespecteerd voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort, die in deze periode een grote moderniseringsslag maakte onder leiding van de ‘rode’ burgemeester Hermen Molendijk. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Het komende halfjaar is Museum Flehite er te gast met twee tentoonstellingen.

Armando tot Mondriaan tot Wolter in het Rietveldpaviljoen toont een deel van de collectie van Museum Flehite in een totaal andere ambiance. Het werpt een verrassend nieuwe licht op de werken en biedt een hernieuwde kennismaking met de topstukken van het museum.

Museum Flehite / Amersfoort

De expositie is te zien t/m 23 september 2018

 Adres: Rietveldpaviljoen | Zonnehof 8 | 3811 ND  Amersfoort 

 

 

Gepost op

Armando ‘Between Abstraction & Reality’ – China

Armando – Between Abstraction & Reality - Kunstadvies Hanneke Janssen

Armando – Between Abstraction & Reality 

Op donderdag 10 mei jl. is de tentoonstelling Armando – Between Abstraction & Reality in het Zuid-Chinese Guangdong Museum onder grote belangstelling geopend. De tentoonstelling is de eerste solotentoonstelling van Armando in China. Zij is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met MOA | Museum Oud Amelisweerd. De opening werd bijgewoond door consul-generaal Marjo Crompvoets en vertegenwoordigers van de consulaten van onder meer Spanje en Duitsland. De tentoonstelling omvat ruim 45 werken uit de collecties van MOA, de Armando Stichting, de Gemeente Amersfoort, Armando zelf en een aantal particuliere bruiklenen. De tentoonstelling is te zien t/m 28 augustus 2018.

Armando – Between Abstraction & Reality is het resultaat van een museale uitwisseling tussen MOA en het Guangdong Museum in Guangzhou. Eerder dit jaar was de tentoonstelling Made in China met 18e -eeuwse exportkunst en schilderkunst uit het Guangdong Museum in MOA te zien samen met landschappen van Armando. In de tentoonstelling Armando – Between Abstraction & Reality zijn eveneens enkele 18e -eeuwse landschapsschilderijen uit de Qing-dynastie te zien. De tentoonstelling omvat werken uit alle disciplines en periodes uit het werk van Armando. De tentoonstelling wordt ingeleid door een uitgebreide biografie en is ingedeeld in zes thema’s die ieder een aspect van Armando’s werk belichten. In juni zal een tweetalige (Engels-Chinees) catalogus verschijnen ter gelegenheid en begeleiding van de tentoonstelling.

Het Guangdong Museum is een van de grootste en meest prestigieuze musea van Zuid-China. Het museum heeft een bezoekersaantal van 1.8 miljoen mensen per jaar. In het openingsweekend van Armando – Between Abstraction & Reality bezochten al meer dan 6.000 mensen de tentoonstelling. Opvallend is de grote belangstelling van bezoekers van twintig tot dertig jaar.

Gepost op

Onthulling beeld Eja Siepman van den Berg (CODA museum)

Eja Siepman van den Berg - Kunstadvies Hanneke Janssen

CODA museum

Eja Siepman van den Berg won in 2017 als 10e kunstenaar de Wilhelminaring. Op vele plekken in de openbare ruimte is haar werk te bewonderen. Volgens de jury straalt haar werk ‘een verfijnd en verstillend evenwicht uit’. Wim Pijbes noemde haar beelden ‘tijdloze bakens in de ruimte om ons heen, troostend bijna’. De ring voor Eja Siepman van den Berg is ontworpen door sierraadkunstenaar Katja Prins en is in september 2017 aan Eja uitgereikt.

Vanaf 3 juni 2018 opent de bijhorende tentoonstelling in het CODA museum. Om 13.30u onthult Juryvoorzitter Wim Pijbes een nieuw beeld in het Sprengenpark. Dichter Hester Knibbe draagt dan ook het speciaal op dit kunstwerk geschreven gedicht persoonlijk voor. Aansluitend is de opening van de tentoonstelling met werk van Eja Siepman van den Berg in CODA Museum Apeldoorn.

Vanaf 14.30 uur start de opening van de tentoonstelling in het CODA Auditorium (ingang CODA Museum).