Bogart, Bram
Materieschilderkunst
De werken van Bram Bogart hebben een monumentaal karakter. Kunsthistorici rekenen Bogart tot een van de belangrijke representanten van de zogenaamde materieschilderkunst. Vooral op grond van zijn revolutionaire materiaalbehandeling en innovatieve techniek.
Abstract
Reeds in de jaren vijftig behoorde hij tot de meestvooruitstrevende kunstenaars van de Informele Groep. Het werk werd steeds abstracter. In Parijs woonde hij enige tijd, op de Rue Santeuil, in hetzelfde pand als Appel en Corneille. Hij weigerde zich bij CoBrA aan te sluiten. Deze beweging hechtte volgens de solist Bogart te veel aan toeval en impulsiviteit.
Na experimenten met eenvoudige geometrische motieven (cirkels en kruizen) en met Japanse kalligrafie volgde in de jaren zestig de grote ommekeer. Hij woonde in Brussel, toen hij een cementachtige specie als materiaal ging gebruiken. Dit nieuwe materiaal was samengesteld uit onder andere lijn- en standolie, kleurstoffen en specie. Bram Bogart ging puur abstract-expresionistisch werken. Hij verwierf met zijn doeken, waarop hij zijn pasta in dikke, ruwe lagen aanbracht, overal in de wereld veel aanzien.