Aanbieding!

Marlene Dumas / Servies

 751  750

Kunstenaar: Marlene Dumas
Jaar:  1988
Techniek: Keramiek
Afmeting: Diverse maten 
Oplage: 250
Prijs: 750,-

Servies, ontwerp Marlene Dumas in 1988, in opdracht van het Museum Fodor / Amsterdam.
Uitgevoerd door Koninklijke Mosa BV / Maastricht in een beperkte oplage van 250 stuks.

I.v.m kwetsbaarheid ophalen in Eindhoven

1 op voorraad

Categorie: Tag:

Beschrijving

Marlene Dumas is geboren in 1953 te Kaapstad (Kuilsrivier), Zuid-Afrika, woont en werkt in Amsterdam,

Marlene Dumas exposeerde in de grote Nederlandse musea, maar ook op twee Documenta’s en in steden als Tokyo, Londen, New York en Johannesburg. Ze had solotentoonstellingen in de Tate Gallery in Londen (1995), in het Museum für Moderne Kunst in Frankfurt (1998), in het MUHKA in Antwerpen (1999) en nam in 1995 voor Nederland deel aan de Biennale van Venetië. In 2005 worden haar kunstwerken getoond in de Saatchi Gallery in Londen. Charles Saatchi noemde haar een van de belangrijkste kunstenaars van het moment, waardoor ze prominent deelnam aan de tentoonstelling The Triumph of Painting. In Nederland is haar werk onder andere te zien in museum De Pont in Tilburg.

Werk
Tekeningen en aquarellen vormen een belangrijk deel van het werk van Marlene Dumas. Het zijn voornamelijk figuren en portretten die direct en trefzeker op het papier zijn neergezet.

In haar vroege werk gebruikte Marlene Dumas dikwijls de collagetechniek, later werd het werk meer expressionistisch en soms zelfs stripachtig. Vaak ging het dan om spottende commentaren op de kunstkritiek en kanttekeningen bij het kunstenaarschap. Weer andere werken kenmerkten zich door de vloeiende vormen van verdunde inkt en hun grote formaat.

Haar werk is in de eerste plaats nadrukkelijk autobiografisch. Zij is rechtstreeks in het in beeld brengen, onderzoeken en trachten te traceren van haar eigen leven. De thema’s: schoolklassen, zwangere vrouwen, kinderen, portretten, maar ook ras, geweld (denk aan haar geboortegrond), sexualiteit en tederheid. Universitaliteit die door de toeschouwer wordt herkend, voor de kunstenaar een blik in de spiegel. Dit alles vaak met een lichte ironische ondertoon afgewisseld met werk waar de emotionaliteit vanaf druipt.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Uw telefoonnr.

Onderwerp

Uw bericht